Programposter
Artistundersøkelsen – hvordan er livet som artist?
Presenteres av GramArt og CreaTeME (Universitetet i Agder)
Hvordan tjener norske artister og musikere til livets opphold? Og hvordan har de det? GramArt og CreaTeME har gjennomført Artistundersøkelsen, som gir svar på disse spørsmålene. Undersøkelsen presenteres på by:Larm og vil gi bransjeaktører og andre en pekepinn på hva de bør gjøre mer av, og hva de kan kutte ut.
Money for nothing – en røverhistorie
Dagens Næringsliv publiserte i vår en omfattende gravesak om musikkbransjehaien Gerry Helders. De siste årene har han tjent millioner på andres musikkrettigheter, som han har utnyttet uten gyldige avtaler. Hvem er Helders? Hvordan kunne dette skje? Hva skal vi gjøre for å hindre slik kriminalitet?
Med DN-journalistene Eskil Engdal og Kjetil Sæter; advokat og daglig leder i GramArt, Marius Øvrebø-Engemoen; og en foreløpig ubekreftet artist.
Eskil Engdal har arbeidet i Dagens Næringsliv i 30 år. Han har vunnet SKUP-prisen, International Reporter’s Journalism Award og Gullpennen, samt gitt ut flere kritikerroste bøker.
Kjetil Sæter har vært journalist i Aftenposten, Finansavisen og er nå i Dagens Næringsliv. Han har vunnet tre SKUP-priser (blant annet for Tidal-saken), og har utgitt flere kritikerroste bøker.
Marius Øvrebø-Engemoen er advokat og daglig leder i GramArt. I en årrekke har han jobbet med juridiske problemstillinger knyttet til artistlivet. Gjennom Marius er GramArt også representert i flere styrer og utvalg i musikk- og opphaverbransjen. Marius er dessuten selv musiker.
Låtskriver- og artistprat med Jim Bergsted og Anneli Drecker
Jim Bergsted er låtskriver og holder seg mye i kulissene. Anneli Drecker er artist og gjester store scener, både solo og som vokalist for stjerner som A-HA. Hvordan samarbeider låtskrivere og artister om å få en låt ut til publikum? Hvordan jobber låtskriveren og hva tilfører artisten låta der ute på scenen? GramArt og NOPA presenterer Jim Bergsted og Anneli Drecker i samtale med artist, låtskriver og produsent Hanne Hukkelberg i denne samtalen på konferansen i september.