I denne episoden av Artistpodden har vi besøk av Chris Abolade, en talentfull artist og musiker som deler sine erfaringer med bruk av in-ear monitorer på scenen. Chris gir oss et innblikk i hvordan in-ear monitorer har revolusjonert hans liveopptredener ved å gi ham bedre kontroll over lyden og redusere risikoen for hørselsskader. Han snakker også om hvordan in-ear monitorer kan forbedre opplevelsen for både artister og musikere, og skape en mer profesjonell lydopplevelse for publikum.
Vi hadde også med oss Simen Moestue Eie fra Høvik Hørsel, som gir oss en ekspertvurdering av de tekniske aspektene ved in-ear monitorer. Simen forklarer hvordan de fungerer, hva man bør tenke på når man velger riktig utstyr, og hvordan riktig bruk av in-ear monitorer kan beskytte hørselen og forbedre lydopplevelsen.
Som GramArt-medlem får du svært gode priser hos Høvik Hørsel. Se hvordan du får rabatten på Min side.
Artistpodden er GramArts egen podcast. Vi er organisasjonen for de næringsdrivende artistene og musikerne. Vi tilbyr gratis juridisk rådgivning, gratis ulykkesforsikring, rimelige instrument- og reiseforsikringer, mulighet for ansettelse i Artistfellesskapet, masse medlemsfordeler og mye mer. Medlemskontingenten vår er dessuten veldig lav, slik at du har råd til å bruke oss uansett hvor du er i karrieren. Bli medlem her.
Hør på Spotify | Apple Podcast
Tidligere episoder
#11 Drecker og Bergsted om livet som artister og låtskrivere
#10 Mastering med Magnus fra Jeløy Sound
#9 Frøkedal om livet som artist og mamma
#8 Vi lanserer Artistfellesskapet!
#7 Ivar Peersen om selskapsform og Artistfellesskapet
#6 Åge Aleksandersen om katalog og rettigheter
#5 Bo Milli om livet som artist
#4 Aggie Peterson og Per Martinsen om livet som artister og låtskrivere
#3 Skinny Days om livet som produsenter og artister
Dette er en automatisk transkribering av episoden gjort av JoJo. Det er kun lagt inn her for søkeformål:
Velkommen til en ny episode av Artistpodden, podkasten til Gramart. Gramart er organisasjonen for de næringsdrivende artistene og musikerne innen populærmusikken, intet mindre, og hvis du ikke allerede er medlem, kan du sjekke ut grammart.no for å lære mer om oss. Jeg heter Lasse Vardener Fosshaug, jeg er kommunikasjonssjef i Gramart. Og i dag sitter jeg her med artist og musiker Chris Abolade og Simen Mostu Eie fra Høvik hørsel. Hei! Halla! Hyggelig å være her, ass. Velkommen! Går det bra? Det går veldig bra. Fint vær, alt er bra. Alt er nydelig i dag, ass. Akkurat hatt en fet gig. Veldig, veldig i Jakobs kirke med P3 Live og Slash Gull, altså nominasjoner til P3 Gull. Så det var en veldig cool happening. Kult. Vi skal jo snakke litt om hørsel og inner monitorer i dag, men vi kan jo begynne med å presentere oss lite grann. Du kan gjerne begynne du, Chris. Ja, jeg heter Chris Abolade, og så driver jeg med musikk og … Ja, det er egentlig det jeg holder på med nå. Si litt om karrieren din. Karrieren min er … Hva skal jeg si om den? Den … Hva er det du tenker på? Jeg har holdt på en stund. Du sa i stad at du hadde blitt medlem i Gramart etter Trondheim Calling for sju år siden. Så det begynte jo ikke akkurat i går. Nei, nei, jeg har holdt på litt nå. Syv år, kanskje åtte år. Det er 2017 er det her, tror jeg. Eller 2016, kanskje. Så det har blitt noen år. Med masse konserter og mye morsomme ting som har skjedd, og litt … Ett album, én mikstape og masse singler og … Ja. Så jeg har gjort litt TV også. Er på Forræder akkurat nå, faktisk. Kult. Ja. Så jeg skal prøve å vinne hele det programmet der. Og så får vi se åssen det skjer videre. Åssen føles det? Føler det like kynisk som det ser ut som frosserende? Ja ja, det er helt sykt, altså. Man … Man kommer i den bobla, altså. Som jeg ikke trodde. Det fantes, men det var sånn … Livet mitt var kun der inne. Og du blir såra, og liksom. Du går rundt og er paranoid og tenker: Ok, hva skjer nå? Lyver de, lyver de ikke? Du får allianser. Det er helt intenst. Men det var morsomt, da. Klarer du å møte de andre på utsida og oppføre deg ordentlig, eller er det litt biff fortsatt? Når dere har kommet ut? Nei, nei. Vi var faktisk en veldig god gjeng. Vi har nesten blitt en sånn liten forræderfamilie. Koser oss på WhatsApp-gruppa og prater sammen, og jeg har blitt skikkelig homie med Brynja Meling, som jeg syns er helt rått, skjønner du det? Advokaten din? Ja, så hvis det skjer noe, så har jeg liksom Meling på høyre hjørne. Han får meg ut av problemet, tror jeg, for han har deala med masse rart. Han har gjort mye greier. Hvis du skal foreslå én låt som lytterne skal høre på for å bli kjent med deg, hvilken låt ville du skal sjekke ut da? For å bli kjent med meg? Kanskje … Kanskje Et Brev. Ja, det er den beste låten jeg skrev, tror jeg. Eller jeg syns det i hvert fall. Den er veldig, veldig fin. Da linker vi til den, så får folk høre sjøl. Du er ikke artist, Simen? Jeg er ikke artist, og det er jo litt av grunnen til at vi har med Aboladet her. Jeg jobber i Høvik hørsel, har vært der i over ti år. Jobbet med hørsel og inners og fornissepropper i hele perioden min der, og gleder oss til å kunne fortelle litt. Og gleder oss til å kunne fortelle litt om det i podkast i dag. Litt av grunnen til at vi har med dere, er jo at vi har et samarbeid med dere som gjør at grammart-medlemmer får ganske saftige rabatter på det dere tilbyr. Så vi er veldig fornøyd med det samarbeidet og vet at mange grammart-medlemmer bruker det. Men så har vi jo f.eks. hatt en podkast med Yakrubinachi, episode 1, som snakker mye om tinnitus og hørselproblemer osv. Og der er jo inner monitorer et viktig aspekt, og vi ønsker jo at flere av dem av våre medlemmer skal bruke tid på å finne ut hvordan det her kan fungere best mulig for dem. Ikke bare pga. hørsel og sikkerhet, men også for å performe best mulig på scenen. Opptre. Så jeg tenker vi kan ta det litt sånn teknisk til å begynne med. Hvis du kan fortelle litt om hvordan en in-air monitor fungerer? Ja. In-airs er jo … Hvis jeg både sammenligner det med å ha en monitor på scenen, så er det jo istedenfor at monitoren står vendt mot deg på scenen, så har du rett og slett den lyden. I ørene. Og rent teknisk så har de fleste in-airs flere lydelementer per plugg, ofte bestående av armaturdrivere, som er en del mindre enn det som heter dynamiske drivere. Og på in-airs så har man ulike driveroppsett, og valget av driveroppsett burde baseres på hvilken type lyd du har lyst til å reprodusere. Så er du vokalist, så burde du ha et form for driveroppsett. Er du bassist, er det et annet driveroppsett, osv. Når det er sagt, så betyr ikke det at jo flere drivere, jo bedre innersystem har du. Det valget burde som sagt basert seg på hva du spiller, og hvor du trenger mest detaljer. Er det i bunnen, er det på mellomtone, eller er det på diskanten? Men når folk kommer til dere og får avstøpninger av ørene sine, så veit vel dere en del om hvilke de burde velge, hvis de ikke allerede har en oppfatning om det sjøl? Ja, vi gjør det, men vi inviterer jo også de som kommer for å vurdere innerst til å også gjøre en demo av de modellene vi har som man kan få formstøpt. Da kan du også teste ut både én, to, tre, fire og seks drivere. Sånt kan være lurt før man går inn i produksjonen, for når produktet allerede er lagd og støpt, så er det ikke så enkelt å endre på dette. Men du kan også prøve alle modellene vi har formstøpt før man går for valget sitt. Jeg er sånn som tenker seks drivere, det er best? Fordi det er mest. Er det best? Det er det jeg lurer på. Det er faktisk ikke det, altså. Du har jo tre drivere. Du har da to bassdrivere og en diskantdriver. Og så er det en crossover som håndterer mellomtonen. Det er det driveroppsettet vi anbefaler. Til en livemusiker som Abolado, som også er innenfor pop
– og hiphopsegmentet, hvor det er litt viktig at du har litt trøkk i bunnen. Ja, for det også er jo … En ting er jo hva dere vet, men en annen ting er at dette er en gjeng med folk som har ganske sterke preferanser til hvordan ting skal låte. Vi sitter jo i et studio her til en gitarist og er omgitt av amper og sånn, fordi man må ha nøyaktig riktig lyd til enhver tid. Og feil lyd i monitorene kan jo ødelegge hele greia for deg, vil jeg tro. Absolutt. Det gjorde jo Jakob Kirke omtrent. Ja. Eller når jeg spilte nå på mandag, fordi dessverre så klarte … Det gikk litt hardt for seg i sommer, så driverne mine fra Høvik Hørsel ble ødelagt. Så jeg har hatt noen låne-inners da, når jeg spilte på P3. Og det var sånn, de var ikke formstøtt, og det var mye lekkasje i dem. Og da er jeg blitt vant til å ha fantastisk lyd i ørene, ikke sant. Så det var egentlig da jeg skjønte hva det er å ha god lytting i ørene, fordi jeg hørte en … Nesten ikke vokalen min, eller egentlig helt hva jeg gjorde i kirka der. Så nå er det sånn, når jeg får de tilbake nå, så kom helt … Det er sånn … Det blir som en liten baby, da, som man har med seg. Det blir bedre shows. Det blir bedre shows, du har mer kontroll, mer selvsikker, du hører faktisk hva som skjer, da. Istedenfor at … Og så litt sånn fra hiphop-miljøet, så er det sånn at man har litt sånn care-holdning til ting. Så man har veldig dårlig lyd i mange år før man begynner å ta det litt seriøst, da. Man bare blaster alt i starten. Så, ja … Det kan jeg også nevne. Når det kommer til inners, så glemte jeg å nevne at man har jo to hovedkategorier av inners, det er universale og formstøpte. Og de sier jo seg selv at universale inners har generiske propper, så de passer enhver øre, mens de formstøtte blir jo anatomisk tilpasset. Og det er det Abulada brukte på mandag. Det var jo universalinners. Det var universalinners, og det du kan fort oppleve da, er at de lekker lyd. Og det er jo en av fordelene med å gå for de formstøtte, er at du får den tettheten formstøtte propperier rett og slett. mm. Ja, det er jo når man bruker onstagemonitorer, som veldig mange gjør til å begynne med. Litt sånn kostnadsspørsmål, for det krever jo ganske mye hvis du skal ha med en tekniker som skal skru lyd for deg sjæl, og hvis alle på scenen skal ha inairmontorer. Du spiller jo med band, sa du. Bruker de andre i bandet også inairs, eller er det? Ja, alle bruker det. Og da, det krever jo litt mer av teknikere og oppsett for å få til det, så jeg hadde bare lyst til å spørre deg, for jeg regner med at du begynte med litt enklere kår på scenen? Ja, absolutt. Du begynte med noen ganger monitorer, og ikke. Og ikke av inairs, da. Men da visste man på en måte ikke heller bedre, så da var det på en måte bare sånn det skulle være. Så man … Det var på en måte ikke noe jeg kunne sammenligne med. Jeg tenkte bare ok, det var sånn det skulle være, men så får man jo mer kunnskap og vet, ser på andre artister som er litt lenger foran om hvordan de gjør det og hvorfor høres de så bra ut. Men det er fordi at de har litt bedre utstyr eller gjør en smartere løsning for å få en bedre opplevelse på scenen, da. Ja, for en annen fordel er vel også at lyden ut til publikum fort kan bli litt bedre når man ikke har fullt av handstagemonitorer som fider inn i mikkene osv. Og det er også så for lydteknikernes del, så slipper jo de å ta høyde for lyden på scenen som scenemonitoren gir, hvis artistene blir keeners. Så det vil jo være noe lettere for lydteknikeren å tilpasse lyden ut mot publikum hvis det er mer stille på scenen. mm. Da kan man skru opp E-en istedenfor backline. Det er akkurat det. Så der går det nesten ikke an å spille på store scener uten inners, føler jeg. Nei, det tror jeg nesten ikke. Nei, nei, det er … Det … Jeg vet ikke. Jeg vet ikke hvordan jeg skulle gjort det nå, på en måte. Det blir helt … Da må du gjøre noe ekstremt med hodet ditt i hvert fall for å få det til. Skjønner. Utendørs festivalscener osv. Nei, det ville jeg ikke anbefalt så mange. Da må man kjøre full playback og bare satse på det beste, egentlig. Åssen er komforten når du løper rundt på scenen med disse greiene inn i øra? Så du har kontroll over lyd, da. Du hører det du skal høre, og har stilt inn det du trenger å stille inn, så … Egentlig, det det gjør, er jo at du på en måte ikke tenker så mye over … Hva som skjer, fordi du har kontroll. Det er vel det det gir, da. At du slapper av. Hvis man ikke har god lytting, så stresser man jo litt mer og tenker på … Eller gjør grep eller ting for å passe på at man er intakt eller … Få med seg hva som skjer, eller liksom høre musikken, eller høre hvordan vokalen din er og alle disse tingene er. Så det er bare alle disse tingene som gjør at du slapper av og ikke tenker så mye, og bare fokuserer på jobben du skal gjøre som artist, da. Og synge bra og ha god kontakt med publikum. Jeg snakka med ei sangerinne som sa at det også var mye bedre, fordi man hører seg sjøl inni hodet, sånn som man hører seg selv når man går og synger. I stedet for at man får lyden fra en monitor på scenen, f.eks. Det føles riktigere. Det er bare mye bedre. Men det er jo en vanesak òg. Når du begynner med det, så kan det være litt rart og litt ekkelt hvis du ikke har gjort det før. Det er en vanesak, på en måte. Du får på en måte et nytt apparat med å lære deg å kjenne. Jeg vet om folk som har brukt in-airs en gang. Og tenkt sånn: «Ai, fy faen, det var litt intenst, eller …» Fordi de er vant til det kaoset, da. Så man må liksom lære seg å bruke det òg, føler jeg. Og stille det inn riktig, for man kan jo ha helt for jævlig lytting i ørene òg, hvis du ikke vet hvordan du skal justere ting og sånn, da. Åssen er det du mikser lyden inni øra dine? Høres det ut som det publikum hører, eller har du en annen type oppsett i huet? Jeg har en annen type lytting i ørene. Men det er noe jeg driver og holder på med nå også. Og er å få bedre og bedre lytting. Men jeg har en lydmann som jeg jobber veldig tett med, da, så jeg er veldig heldig der, som hjelper meg å liksom få topp lytting inn i mine ører og hvordan det kommer ut og alt sånt. Så egentlig spør jeg han om alt. Skal det høres sånn ut? Skal det være sånn? Er det bra, eller hva skal jeg gjøre for å få den følelsen? Så han har spilt i band selv i 15-16 år, og det er et pirate love, jeg vet ikke om det er? Ja, kult. Milton heter han. Gitarist, trommis. Og produsent. Så han lærer meg veldig mye om lyd. Og lydbilde og band, og hvordan vi skal gjøre det fremover og sånn, da. Så ja. Ja, jeg kan jo bare skyte inn også: Hvis du får deg inners, ikke bruk det for første gang på en opptreden. Det er det nok noen som gjør, men å venne seg til det før du faktisk gjør en act, det er veldig viktig. mm, det er det. Absolutt. Så jeg husker jeg fikk inners, jeg spilte på VM. Fikk inners, jeg spilte på VG-lista. Da fikk jeg sjokk, faktisk. Det var første gangen? Ja. Det var tredje gigen i hele mitt liv. De bare her tok på inners, ass, bare kjørte på. Jeg vet ikke hva som skjedde, egentlig. Så var vi plutselig ferdig, ass. Adrenalinet bare … Ja, det bare pumpa, ass. Jeg bare hadde greia på full, nesten, ass. Men det var gøy? Ja, det var helt sykt, ass. Det var dritgøy. Der er det jo ganske høyt støynivå fra publikum og inn også, så ja, lykke til til lydteknikerne hvis alle har monitorer og får lyd fra publikummet. Ja, det er … Det var en gøy opplevelse, det der, da. Veldig. Blir nesten hatt en lydtekniker i studioet, for jeg hører jo at mine begreper rundt dette er litt begrensa. Jeg har aldri stått på en scene med verken inners eller onstage monitorer. Så du har ikke testa det? Nei, jeg har ikke gjort det. Jeg er ikke artist sjæl. Skriver jeg bøker, ender det at jeg leser opp for forsamlingen med en sånn liten. Men det er ikke helt det samme. Så du skriver bøker. Det er kult, da. Ja, moro, det. Noe kunstnerisk uttrykk må man jo ha. Ja, ja. Man må da. Det er viktig. Det er mange av oss i administrasjonslivet som skulle ønske vi var artister mer enn vi er artister. Hva med deg, Simen? Du har aldri spilt på scene, du heller, var det det? Det er helt riktig. Jeg er ikke musiker, ikke vært på scene, og har vært litt DJ her og der. Men jeg vil ikke si at jeg kvalifiserer til å kalle meg musikant, dessverre. Det var grunnen til at det var greit å ha med aboladaer som kan dekke brukerperspektivet og hvordan dette er å bruke på scenen. Og så har jeg selvfølgelig mye kontakt med artister som bruker det her. Og som vi sa litt innledningsvis, når en musiker kommer og skal ha innhold, så vet nok de bedre enn meg hva de trenger, og det er litt derfor det er greit at de også får testet ut litt ulike driveroppsett, da. Så hvis du er keen på det, så kan man bare reise ut til dere eller avtale tid på forhånd og teste det dere har, før man tar en beslutning om man vil ha formstøpte. Det var det vi … Jeg fikk jo komme til deg, og så fikk vi med fire-fem forskjellige der. Som vi fikk teste ut. Det var veldig nice. Og så er det blitt en greie nå. I artistmiljøet så er det litt sånn big flex, da. Å ha rå inners, liksom. Man driver og ser litt hvem som har … Hva er det du kjører på med, liksom? Så det er blitt en bra populær greie også. Å ha fete inners, på en måte. Så hvis noen ikke har det, så er det sånn: Hva skjer med deg, bro? Er du ikke seriøs, eller hva er liksom … Men jeg skjønner jo det. Du ser jo sjelden de største artistene bruke inners, som regel. Og inners er jo ofte noe som blir synlig når det blir tatt bilder av på scenen. Så det er jo veldig greit. Man kan velge farge og alt mulig. Fet ledning og … Så det er som et smykke, da. Det er det, altså. Leverer dere med logoer og sånn på Ål hvis folk ønsker det? Det gjør vi, altså. Så det er veldig mange muligheter når det kommer til farge og valg. Og du kan også ha custom design. Vi har en egen sånn inner konfigurator som er online, hvor du kan leke deg litt med design selv før man bestiller. Jeg kjøpte de som bare er støyisolerende med flere typer filtre, for jeg er jo ganske mye på konsert. Og det er jo natt og dag fra sånn du bare dytter inn i øra. Så jeg anbefaler jo alle vennene mine som er mye på konsert å faktisk få seg støppete propper. Ja, og da har du liksom en frekvensveid støydemping, så alle de frekvensene dempes likt, i motsetning til sånne skumpropper, da, som nesten bare tar all diskanten. Ødelegge alt, vil jeg si. Men er det noen bakdeler med det her, eller er det bare supre fordeler som vi snakker om? Bakdeler …? Gått om for batteri? eh, nei … det er packen eventuelt, da. Men bakdelene … jeg vet ikke. Man kan jo … man blir litt isolert fra virkeligheten, da. Så det er jo noen ganger … for å få en ordentlig feeling, så pleier jeg å ta av in-hersene noen ganger. Der jeg er sikker på hva som skjer i settet, liksom, for å liksom føle sånn autentisk på arenaen. Eller publikum og sånne ting. Men jeg vet ikke om det er en bakdel. Jeg er liksom ikke … Ikke noe jeg liksom kommer på sånn med en gang, hva som på en måte er negativt med å ha det. For hvis det er noe som er negativt, så er det bare å ta det av, hvis du skjønner. De sitter ikke fast inni øret. Det gjør de ikke. Men jeg kan jo få se for meg at noen kan kvie seg for å begynne å bruke det. Det er fordi man kan miste litt av kontakten med publikum i og med at de er såpass. Det er jo også en tilvenningssak. Det finnes jo artister som også har en mikrofon vendt mot publikum, hvor du kan få noe av omgivelseslyden. Snakket også senest i sted med en som hadde en pedal hvor han kunne aktivere mikrofonen selv, så han ikke hørte publikumstøy gjennom hele akten, men akkurat når han ville, og da får du jo dette inn i systemet. Så finnes det også inners med ambient filtre. Og da får du rett og slett en mer organisk lytteopplevelse, fordi du får lyd gjennom inners kombinert med miksen din, med en flat demping, da. Tilsvarende de støyproppene du har, altså. Nevnte du i stad at du brukte mikrofon mot publikum? Jeg har gjort det noen ganger. Åssen syns du det funker? Jeg syns det er nice. Så kan man bare be lydmannen skru ned opp eller ned, eller ja, hadde jeg lov på det, da, så det er nice. So it’s nice. Veldig. Nå har vi jo snakka mye om hvordan du opplever deg på scenen, men jeg har lyst til å bare dra inn: Vi har jo fryktelig mange medlemmer også som kanskje har starta opp i en tid hvor in-ear-monitorer ikke var voldsomt vanlig, men de har kanskje hatt et øvingslokale med store Marshalls-stacks og spilt alt fra Maiden til egne veldig høylytte låter, full guffe og hatt en slags dynamikk med bandmedlemmene sine, og så har jeg snakka med en gitarist som sier at han sliter veldig med in-ear-monitorer fordi du ikke får den. Samspillet på scenen som du gjør når du bare spiller på full backline og full guffe. Hva tenker du om det Simen? Det er helt forståelig, og derfor hvis man skal bruke in-ear, så anbefaler jeg at man bruker det så tidlig som mulig og venner seg til det og finner ut om det er noe som passer til det man driver med. For det at man mister den dynamikken man normalt får med en scenemontor, den oppfatningen deler jeg. Men hvis du begynner tidlig så kanskje du klarer å få til den dynamikken selv om du … Ja, jeg mener jo det og vi kommer sikkert litt inn på det senere. Men det å bruke in-ears er jo ikke noe de uten utgangspunkt gjør for å få bedre acts, men det er jo også for å kunne spare hørselen og kunne kontrollere volumet og få lyden inn i øret uten at den forurenses av støy. Og da får du også veldig mye mer detaljer på musikken uten at du måtte forurense deg. Ja, alle har jo sittet igjen med litt ringing i øra etter konserter, men hvis man spiller 200 gigs i året og får ringing i øra hver kveld, så er ikke det noen kjempesuksess, kanskje. Nei, det er jo et tegn på at hørselen har blitt belastet for mye, og får du de gjentatte ganger, så kan man risikere at den ringingen blir konstant og blir med deg livet ut, og det er jo kanskje det siste man vil skal skje. Ja, for dere som er nervøse for det, eller som allerede har opplevd det, så anbefaler jeg nok en gang den. Første episoden av Artistboden med Jack Rubinacci. Han snakker mye om det og hvordan dere kan takle at dere allerede har fått tinnitus. For det kan være en ganske begredelig affære som musiker og artist at øra dine ikke spiller på lag lenger. Ja, han trekker vel også frem minner som noe han gjerne skulle begynt med før. Veldig, veldig mye før, ja. Ja, men der fikk vi med dette med hørselaspektet også. Vi kan jo runde av lite grann og høre hva du har planer om videre i karrieren, Chris. Planene videre er vel å fortsette å skru sammen band og lyd og hele det live-aspektet for å få det bedre. Jeg er blitt veldig interessert de siste årene i live-biten, da. Og skjønt at det er en stor del av artistreisen. Og så skal jeg lage et album, samarbeidsalbum med en annen artist som heter Adrian Amara, som vi lager nå.Og så lager jeg et. Soloalbum på siden, som skal ut etter det. Så det er på en måte det som er i fokus nå, da. Mye studio? Masse, masse studio. Og så er det kanskje noen TV-muligheter som finnes, som vurderes, som skal gjøres, da. Så det er det som er planen. Bli en større artist. Større artist? Vokse, vokse, vokse. Og spille på større scener og … Med nye inners. Med nye, bra inners, ass. Jeg gleder meg til jeg får de tilbake, faktisk, ass. Så det … Det har blitt noe i hvert fall jeg trenger, da. Som veldig mange andre musikkollegaer bruker. Jeg tror vi avslutter der, og så kan dere som lytter som ble nysgjerrige på inners og Høvik hørsel, gå inn på medlemssidene på Gramart og se hvilke gode priser dere får der. Kontakte dere, snakke med dere. Kanskje kommer vi ut og tester litt. Det er bare å gjøre. Vi kan kontakte oss på eF. Dere kan booke time online, dere kan ringe oss på 67532051. Kan jo også legge til at dere også har rabatt på hørselstest, som ikke er dumt for en musiker å følge litt med på. Ta en hørselstest gjerne en gang i året. Så kan man rekke å iverksette tiltak før det er for sent. Passe på øra sine? Viktig. Det er jo … Inners kan jo sammenlignes med folk som ikke har brukt det. Og så har man fått en ny funksjon der du lukker lyden og bare tenker: Å, fy faen, det her er jo dritchilleren, du hører alt mye bedre. Sånn er det litt noen ganger når man spiller konsert, da. Det er litt den type feelingen. Du lokker deg litt mer inn i hodet ditt med det du hører. Ja. Bra. Kult. Pass på øra. De høres.