Vi har hatt besøk av Andreas Nesteby Obrenovic, bedre kjent som Unge Obi, en fremadstormende artist som nylig mottok Bendiksenprisen. Han deler historier om hvordan han ble rapper, om sosiale medier, om musikkbransjen, om hvordan han har navigert utfordringene som en ny artist, og hva som inspirerer ham i hans kreative prosess. Vi får også høre om hans siste prosjekter og hva vi kan forvente fra ham i fremtiden.
Les mer om Bendiksenprisen og juryens begrunnelse for at Unge Obi fikk den her.
Artistpodden er GramArts egen podcast. Vi er organisasjonen for de næringsdrivende artistene og musikerne. Vi tilbyr gratis juridisk rådgivning, gratis ulykkesforsikring, rimelige instrument- og reiseforsikringer, mulighet for ansettelse i Artistfellesskapet, masse medlemsfordeler og mye mer. Medlemskontingenten vår er dessuten veldig lav, slik at du har råd til å bruke oss uansett hvor du er i karrieren. Bli medlem her.
Hør på Spotify | Apple Podcast
Tidligere episoder
#12 Chris Abolade og Høvik Hørsel om in-ear-monitorer
#11 Drecker og Bergsted om livet som artister og låtskrivere
#10 Mastering med Magnus fra Jeløy Sound
#9 Frøkedal om livet som artist og mamma
#8 Vi lanserer Artistfellesskapet!
#7 Ivar Peersen om selskapsform og Artistfellesskapet
#6 Åge Aleksandersen om katalog og rettigheter
#5 Bo Milli om livet som artist
#4 Aggie Peterson og Per Martinsen om livet som artister og låtskrivere
#3 Skinny Days om livet som produsenter og artister
Dette er en automatisk transkribering av episoden gjort av JoJo. Det er kun lagt inn her for søkeformål:
00:00:00
Velkommen til Artistpodden, Grammarts egen podkast. I dag har vi fått med oss årets vinner av Bendiksenprisen, også kjent som Arne Bendiksens Talentpris. Han heter Andreas Nesteby Obrenovic og går under artistnavnet UngObi. Stemmer. Hei, hei. Velkommen. Gratulerer med pris. Hjertelig. Du, jeg tenkte … Denne her var jo ikke helt klar da vi møttes forrige gang i studio til NRK for å gi deg prisen. Så jeg tenkte jeg kunne begynne med å gi deg denne her på vegne av kultur. Yes. Er det en plate? Det er en plate, eller i hvert fall et vinylcover med omslag. Den er designa av kunstner Elise Hisdal, så den kan du henge på veggen eller hva som helst. Dere som lytter kan sjekke på Instagram, så får dere se coveret dere også. Men det er ikke noe plate? Jo, det er det, skjønner du. Da jeg dro hjemmefra i dag, måtte jeg finne en plate for å stive opp coveret. For det blir jo veldig floppy. Så da blei det en gammel Police-skive … Ja, Police. Police. Ja, så den kan jo sample og lage noe fett ned. Men jeg tenkte egentlig at du kan få lov å lese juryens begrunnelse sjøl. Den står på baksida. Ok, ok. Årets mottaker av Bendiksenprisen begeistret juryen med et unikt uttrykk og eksepsjonelt gode tekster. Han har bygget sin egen karriere med en original tilnærming til bruk av sosiale medier, og han har klart å utvikle det som begynte som et underholdende konsept, til et helstøpt univers som det er en fryd å oppholde seg i. Det er ikke bare juryen han har begeistret: Debutkonserten hans på Blå i 2024 ble utsolgt, og raskt fulgt opp med opptredener på Bylarm og Piknik i Parken. Publikum har åpenbart trykket den ambivalente kunstnerpersonen hans til sitt bryst. Dette resonnerer hos fansen, og de kommer det bare til å bli flere av framover.
00:02:05
Vi får se på det. Ingen har klart å pitche ham et image. Vi er overbevist om at årets mottaker har gått i akkurat den retningen han selv har ønsket. Denne ekteheten er imponerende og får fri. Og vi gleder oss til flere herlige originale låter med både unifundige tekster og fengende produksjon. Det er en glede å overrekke Arne Bendiksens Talentpris for 2024 til Ung-Obi … Det er jo deg! Det er meg! Og så ser jeg … Det er jo i teksten også brukt min tekst. Ja, det har jeg hørt. Ingen har pitcha deg et image. Veldig bra. Det betyr at juryen har hørt på låtene. De satt og hørte på låtene, og de gjorde mye av det oppe på kontoret hos oss. Jeg hørte begeistringen også, så du var en soleklar favoritt. I et ganske imponerende heat da andre nominerte oss. Å herregud, ja ja. Jeg så på nominasjonene, og jeg hadde jo ikke tenkt at det ble siger. Nei, da var jo det en god nyhet. Vi kom der oppe på Bærum og Beyer, snakker om greier. Hva tenker du om at juryen som besto av Anne-Lise Frøkedal, artist, Sofie Tollefsbøl fra Fie, Bård Linga fra Bokassa og Halvard Grådløs fra Spidergod, som jo alle er ganske velrenommerte folk, skriver og sier akkurat disse tingene her om deg? Det er litt overveldende, egentlig. Men jeg blir veldig glad av å høre det. Så det er liksom … jeg har tenkt siden jeg starta med det her, så har jeg vært mer redd for dette enn å feile, på en måte. Redd for suksess mer enn feiling? Ja ja, omtrent. Litt sånn tullete sagt, men ja. Vet liksom ikke hvordan jeg skal takle det, eller hvordan de skal påvirke. Eller vært litt nysgjerrig på det.
00:04:08
Det har jo gått greit, men det er overveldende. Det er en ny ting, liksom. Det er noe annet enn å få skryt på jobb for at du har gjort noe bra eller vært flink i et møte eller noe sånt. Skryter dere mye av hverandre etter å ha vært flinke i møter? Skikkelig gode i møter. Men nå har jeg begynt å få litt medvind det siste året, særlig. Det begynner å ta seg opp? Stjernenykkene er på vei? De er definitivt på vei. Og … det er jo litt gøy å leke litt med også, egentlig. Så den derre oppmerksomheten man får med priser og folk som stopper deg på gata, det er noe interessant ved det også. I hvor stor grad lar man seg rive med? Å prøve å observere seg selv i den prosessen er ganske interessant, syns jeg. Jeg har jo skrevet et helt album om det nå. Så det er jo det som er litt av tematikken i neste utgivelse. Når kommer den, neste utgivelse? Det blir tidlig neste år. Album, eller? Ja, kult. Jeg er alltid album. Eller ikke alltid, jeg har gitt ut noen singler nå, men jeg ser for meg å alltid jobbe mot album. Jobbe mot albumformatet, egentlig. Jeg er veldig glad i det. Det forteller mer enn … Det gir mer rom for en helhetlig tolkning av artisten og hva han ønsker å si, da. Den nyeste skiva di er nesten som et godt gammaldags konseptalbum å regne. Du forteller en hel historie gjennom hele skiva. Ja, det var tanken også. Jeg hadde lest noen bøker om tid og liksom … Litt forskjellige ting om … Konseptet der er tid og … Ja. Tid og rom, egentlig. Har du alltid hatt en tydelig visjon for hvor du vil med rappinga di?
00:06:11
Nei. Det enkle svaret er nei. Men hvis du tenker fra jeg begynte å rappe … Når var det? Fire år siden. 2020. Covid-hobby, egentlig. Covid-hobby, og så leverer du sånne plater nå? Da var det et talent i bånn der, jeg mistenker du har skrevet litt før? Ja, absolutt. Jeg har jo skrevet rap siden ungdomsskolen, eller tidligere kanskje, til og med. Men aldri gjort noe ut av det. Det gikk mer over i poesi og den veien. Er det en brus? Er det koppen din? Kaffekoppen? Der ja. Det var det. Gikk mer over i poesi og litt sånn andre tekstlige ting nå. Jeg liker å skrive bare. Noen ting er bare dagbøker, ellers er det usammenhengende tekster, observasjoner, alt mulig. Så syns jeg det ble litt … Rundt 2020 var det mer interessant å prøve å skrive, ikke lange ting, men prøve å korte ting ned og få sagt mest mulig på små, korte linjer som slår hardt. Som har en punchline, eller som har å pakke inn ganske mye i fire bars, eller fire linjer. Det syntes jeg var interessant konsept, så da utforsket jeg det litt videre. Her var spørsmålet igjen. Jeg glemte det pga. den kaffekoppen. Jeg tror det var om du hadde hatt en tydelig visjon. I albumsammenheng så har jeg en tydelig visjon. Jeg syns det er vanskelig å skrive låter uten å ha et konsept, eller uten å ha et ord eller et par retningslinjer før jeg går inn. Det er mange som har sånn «stream of consciousness», og bare skriver det som er fett der og da. Og jeg øver på det også, men for min del så er det en fordel å ha et tydelig start.
00:08:15
Jeg har staka ut en kurs, om det er et konsept eller tema eller hva … Og så beveger jeg meg rundt det på et vis. Mens når det gjelder hele rappinga generelt, så har jeg ikke hatt noen tydelig ambisjon i det hele tatt, eller tydelig vei jeg skal gå. Jeg har bare følt at så lenge det er gøy, og så lenge jeg klarer å gjøre ting på et nivå som jeg syns er bra, og jeg har tro mot meg selv, så er det … Så sier jeg ja til det jeg har lyst til. Ja. Jeg hørte om låta «Tiden legger alle sår»-låta. Den er jo tidvis nesten litt sånn spoken word-slampoesiaktig. Som skiller seg litt ifra den litt harde gangsterrapperen på skiva, da. Definitivt. Det er røtter derfra, da. Jeg var så vidt innom slammiljøet et år eller to cirka. Før det ble litt for sært for meg, kanskje. Litt for sært? Ja, miljøet ble litt for enspora, og det var liksom … Jeg følte egentlig at det var … Jeg gikk inn i det med en tanke om at ok, her er det et forum hvor jeg kan utfolde meg ganske … Hvor det er veldig åpent. Folk er åpne for mange forskjellige input og type dikt, som ble godt tatt imot. Og så følte jeg bare … Følte jeg bare at det ble mer og mer spisset mot én retning. At det skulle være sånn, og det skulle være politisk, eller det skulle være feministisk. Eller altså … Og jeg støtter jo mye av det de står for, men det føltes som det ikke var rom for noe annet heller, på en måte. Så da skled jeg litt ut av det, tror jeg. I rappen er det jo rom for det meste. Ja, både òg. Det er strenge regler der òg, men nå er det jo såpass stort at jeg føler det er rom for nesten alt.
00:10:17
Særlig også med tanke på at den humorbiten som jeg begynte med, ble jo veldig godt tatt imot av veldig mange i rappmiljøet også. Ja, for det har jeg på blokka her også. Hvordan du har klart å vri det som kanskje kunne blitt tolka mer som humor enn som rapp, over til et seriøst uttrykk. Jeg har jo hørt mye på gangsterrapp i gode gamle dager, og Ice Cube har jeg hørt veldig mye på. Så jeg lurer på om du ikke hadde sluppet unna med det i det miljøet på 80-, 90-tallet. Men nå er det rom for det, og det som er så kult med det, er at når det får rom, så viser det seg at du kan uttrykke så mye med det også. For det er jo beinseriøst selv om det har et snev av humor. Ja, ja, absolutt. Og det er jo noe av det som er viktig i hiphop også, er jo å holde det tro mot deg selv, på en måte. Og det er en sånn person jeg er. Jeg har … Jeg liker satire og humor, liksom. Så det som kanskje har blitt tolket i retning av at jeg ikke tør å være ekte, eller … Jeg har hørt den, skjønner du, at folk sier liksom: Ok, du gjemmer deg bak humoren, men når skal du være ekte, liksom? Men det er så ekte som du får det, for min del, for det … Ja. Ja. Det er sånn jeg er, liksom. Så … Jeg tror ganske mange gjemmer seg og sier at de ikke er usikre, med et skikkelig kult image i front, mens bak sitter det en litt sånn pjuskete … Ja, absolutt. Og det ble litt forsterket av de første. Jeg var jo den siste som hadde tro på de greiene, kanskje, før … Men når du er i studio med Tommy der, og han sier at dette er noe som har vært … Noe som har vært litt savnet eller i hiphop, og den usikkerheten du maler et bilde av, den ser jeg hos nesten alle som er her oppe, men det er ingen som snakker om det på samme måte. Men så tror jeg det er viktig for å bli akseptert og godtatt av et sånt miljø også,
00:12:23
at man skjønner at dette her er også et håndverk. Du har på en måte … Humor går ikke på … Det blir ikke en parodi av rap på en måte. Man merker at jeg har hjertet på det riktige stedet, men jeg prøver å uttrykke hva jeg … Eller hvordan jeg ser på det, da. Jeg kommer veldig godt gjennom i musikken. Men hva har vært dine største inspirasjonshyller da? Du sier du liker satire og humor osv. Men du kan jo først sae hvem som har inspirert deg mest på hiphoprapsida, da. Artister? Det er … Altså, det flyter … Det er forskjellig hele tiden. Jeg liker å utforske nye ting. Så det er ikke sånn … Jeg har jo hørt på alle de klassiske store, liksom. Jeg var vel kanskje aller mest Tupac-fan da jeg var barn. Og den … Liksom det opprøret og liksom … Det er mange som sier at … Det er mange som sier at man ikke kan … sette seg inn i … Eller man kan ikke formidle ting på samme måte som noen som er fra de vilkårene. Men det man kan kjenne seg igjen i som hvit nordmann på Røa i Oslo, liksom, er en sånn følelse av fremmedgjøring overfor en eller annen autoritet. Om det er foreldre eller hva enn det er. Det er noen følelser som formidles og som du kan kjenne igjen på dine premisser, eller på ditt nivå. Så det er det som tiltalte meg med hiphop fra starten, at det var en sånn … En sånn reaksjon mot noe etablert eller noe konservativt, liksom. Så akkurat det har inspirert meg mye. Men sånn … I dag så ser jeg mest til litt sånn …
00:14:28
Man ser jo en … Jeg vet ikke om det er en sånn trendting eller noe, men jeg føler at det sirkulerer litt. Så nå føler jeg boombap, og litt sånn sample-basert hiphop er veldig i vinden. Og det er det jeg hører mest på, egentlig. Alt fra … Alt som Alkymist-produsenten utgjør og har gjort, de siste årene, liksom. Og Griselda og fremveksten av liksom … Den populariteten som har blitt rundt den type musikk, er veldig inspirerende, egentlig. Inspirerer meg masse. Så liker jeg litt sånn lyrical hiphop. At de … Jeg liker litt sånn lavmælte, minimalistiske beats. Kanskje ikke noen trommer i det hele tatt. Og så … At du får liksom … At du hører artisten veldig godt, og hva han prøver å formidle. Så det er mange forskjellige innfallsvinkler i hvorfor man hører på hiphop. Noen ganger kan jeg også bare høre på noe jævlig hardt bare for å pumpe meg opp, liksom. Men de siste årene så har jeg hørt mye på sånn Rock Marciana, jeg vet ikke om du har hørt det? Og Ka, som gikk bort noen nylig. Så jeg er veldig fan av Action Bronson, da, faktisk. Han er helt konge. Jeg elsker matprogrammet hans og måten han rapper på, hvor random ting er. Han har matprogram? Han er jo kokk, egentlig. Han har et program på YouTube som heter Fuck That’s Delicious, hvor de bare reiser rundt og lever livet og spiser mat og drikker vin og … rapper, egentlig. Så kult. Men var han kokk først? Før han begynte å rappe? Han begynte i 2020 og bare oppdaget at han var … Ja, ja. Det var en covid-hobby.
00:16:29
Nei, men det er så mange å plukke av, liksom. Akkurat nå har jeg hørt det jævlig mye på en som heter Sonny Jim. Det er en britisk rapper. Rapper over … Jeg tror det er sånn «kokken» i engelsk, eller over sample-basert beats. Det er knallhardt, liksom. Det er så bra. Jeg hadde en lang periode med fransk gangster-rapp. Skjønner ikke fransk, da, men den flowen i det språket var sånn: Å, det her! Like høyt. Det smeller så jævlig høyt. Dritfett. Det går i bølger fram og tilbake, liksom. Noen ganger er det hard trap-musikk, og det er … ja. Det går ut til hunder. Ja, det går ut til humøret, altså. Om du har hatt et bra møte eller ikke. Om jeg har fått skryt for innsatsen min. Gryt for innsatsen min i møtene. Ja, en fyr som er kokk som blir rapper, fordi han sannsynligvis hadde en ganske stor plattform fra før, da, på sosiale medier og … Actionbransjen? Ja. Hadde et stort publikum. Nei, jeg tror det … Jeg vet ikke helt hvordan det starta, men han … Jeg tror han rapper … Eller at han ble rapper, bare, og så ble det matprogrammet, og han har gitt ut kokebok og olivenoljer og alt mulig liksom i etterkant, da, som en slags sånn pakke. Så jeg tror bare det er han har kapitalisert på alle interessene sine, på en måte. Men han har rappa lenge. Det var egentlig en litt billig bro over til neste spørsmål om hvor viktig sosiale medier har vært i din karriere. Ja, ikke sant. Nettopp. Det har jo egentlig vært veldig viktig. Og det er litt sånn … Hva skal jeg kalle det? Jeg er litt sånn ambivalent til det, egentlig. Sosiale medier er viktig, men jeg har ikke lyst til å bruke det. Bruker seg innmari mye tid der. Jeg kommer jo fra en lang periode uten smarttelefon. Skaffa meg smarttelefon rundt 2020-type, og så begynte å poste ting.
00:18:32
Eller valgte ut ett sosialt medie som jeg syns var det mest innbydende, og det var Instagram. Som jeg har vært på før, før den perioden med Nokia-telefon og sånn. Men for å nå ut til folk … Det var ikke det som var målet i starten heller. Det skjedde jo bare litt sånn tilfeldig, egentlig. Men jeg ser jo at jeg har nådd ut til flere enn jeg kunne gjort på noen annen måte. Og jeg tror jo egentlig grunnen til at jeg gjorde det, var at kanskje det blir … Føler kanskje jeg gjorde det på en litt annen måte. At videoene jeg lagde i seg selv var morsomme, men kanskje ikke sånn direkte for å promotere en merkevare eller en personlighet eller noe sånt. Men at de som kom til profilen, kom fordi de syntes det enten var morsomt eller interessant eller … ja. Du holdt det ekte der òg, for å si det sånn? Jeg føler det, egentlig. For det der er jo sånn tvege av sverd. Nødvendig onde. Veldig mange artister og musikere føler jo på at de må være på hele tida, og de må gi av seg sjæl. Mange begynner å tenke at dette går virkelig på bekostning av det jeg har lyst til å gjøre. Pluss at det kan virke uekte når du pusher det fram på den måten. Og det er en markedsføringsjobb som har blitt mer eller mindre kasta på artister og musikere som kanskje apparatet rundt i større grad hadde ansvar for tidligere. Men det blir jo veldig polert hvis f.eks. label skal lage det innholdet og legge det ut, og da treffer du jo ikke, ikke sant. Da er det ingen som hører på det. Det er det som er greia, fordi det blir så personlig og nære, og det resonnerer hos fans og lyttere. Så … Men igjen, det blir ekstremt mye jobb, da. Det er mye, liksom. For jeg har blitt tatt på senga av hvor mye jobb det er, alt sammen. For hvor lang tid bruker du på en sånn snutt hvor du snakker med ditt alter ego? Ja, det kan jeg bruke en stund på.
00:20:33
Jeg pleier jo å ta det på sparket, litt sånn på følelsen … Dagsfølelsen, hvis jeg føler jeg har overskudd til å være morsom, eller syns det er morsomt. Jeg trenger ikke å være morsom heller, men bare å lage en video som jeg skal legge ut som folk skal se, så må jeg være i et visst humør, på en måte. Jeg klarer ikke å pushe det fram, da blir jeg bare lei og syns det er kjipt å gjøre. Men jeg tenkte mer sånn totalbelastningen av å være artist, hvis du … Det er det som har tatt meg på senga, hvor mye jobb det er å lage musikk, og så i tillegg skal du være markedsføringsapparat, og så skal du skrive søknader, og så skal du være … Skrive søknader, og så skal du være … Alt rundt også. Papirarbeid og alt fra organisering til organisering av band til organisering av hvem som skal skyte musikklyder, hvem som skal samle alle disse menneskene. Og de menneskene involverer kanskje nye mennesker som av alle disse timeplanene skal gå opp. Det syns jeg er dødsvanskelig. Prosjektleder like mye som artist, nesten? Du blir jo det. Og så når det blir for mye, så blir jeg bare sånn. Nå har jeg bare lyst til å låse meg inn og bare skrive, liksom. Det er derfor jeg gjør det. Jeg har lyst til å skrive rap. Du sa i et intervju at du ikke var så gira på å turnere i det hele tatt. Hvordan tror jeg det var? Ja, jeg har sagt det. 21 eller 22 eller noe sånt, men nå har du spilt noen jobber, har du ikke det? Jo. Så jeg har brukt litt tid på å bearbeide det, egentlig. Tommy var jo på med en gang med første prosjektet, vi må spille dette live og sånn, og da var jeg ganske bakpå, og da sa jeg nei, tror jeg ikke jeg er det. Jeg tror ikke jeg har … Jeg brukte det som en slags forsvarsmekanisme og en unnskyldning, at jeg mente at det å gi ut en skive og det å holde en konsert er to vidt forskjellige produkter. Hvis jeg er god til å rappe på plate, og folk kan nyte det, så betyr ikke det nødvendigvis at jeg er god på scenen ennå.
00:22:37
Men igjen, det er noe man må øve på og gjøre. Bare. Må begynne et sted. Men i starten hadde jeg ikke lyst til det i det hele tatt. Men nå har du lyst til å gjøre det mer, eller? Absolutt. Kick? Ja, veldig. Det er ekstremt kick. Og … Men også helt jævlig. Jeg gruer meg like mye hver gang. Eller ja, det har blitt litt bedre. Men jeg har bare holdt fire konserter, liksom. Fire? Når var den første? Det var på Blå i februar i fjor. Nei, i fjor ikke. I år, faktisk. Du var ikke sånn som sto og rappa og trengte deg fram på fritidsklubber i tidlig ungdom? Jeg har ikke gått den veien. Jeg tror ikke jeg hadde baller til deg, egentlig. Nei, det krevde litt baller, det, faktisk. All respekt til de som gjorde det. Men du har åpenbart ingen publiseringsplan på sosiale medier. Det har jeg ikke. Der går det lenge mellom slagene. Hvordan tenker du den tilstedeværelsen framover, når du vet at det tar så mye tid, og kanskje ikke føler på det overskuddet lenger? Skal du fortsette? Eller tenker du at nå får karrieren stå på egne bein uten sosiale medier i 2020? Nei, det må jo kanskje det, men jeg vet ikke i hvor stor grad det blir … Jeg kommer til å fortsette med det, men det er en god blanding av at det har vært et innholdsrikt, litt vanskelig år på privaten. Og så har det … Og så er det det jeg har nevnt, at det tar mye tid, liksom. For du har fulltidsjobb òg, eller? Ja, fulltidsjobb. Som miljøterapeut … Men jeg er utdannet fysioterapeut, så jeg jobber litt sånn hybrid, på en måte. Går litt turer med pasienter, og trener litt med dem av og til. Og det kommer litt an på hva de har lyst til. Men jeg kan fungere som en sånn sosial kontakt og en treningskontakt, på en måte. For det var en av de tinga som kom fram i Artistundersøkelsen, om Gramart gjennomført. Sammen med Universitetet i Agder. Create me her i våres.
00:24:41
At de aller, aller fleste har en eller annen form for jobb ved siden av. Ganske mange jobber fulltid. Så konseptet «work/life balance» for artister og musikere, det finnes egentlig ikke. For du er ferdig på én jobb, og så løper du av gårde til den andre jobben din, som du kanskje brenner enda mer for. Jeg pleier å si til folk på jobben også at hvis du sier at det er mye å gjøre på jobben eller noe, så … Jeg vet ikke hva jeg skulle med det, men poenget var i hvert fall at jeg føler at når jeg går fra jobben, så er det mer … Det er mer jobb enn å være på jobben, så å være på jobben er nesten et fristed. Omtrent. Når jeg kommer hjem, så er det så mye annet som må fikses og ordnes. Og det er blitt mer i løpet av siste året, sikkert? Ganske mye. Skru ned stillingsprosenten som miljøterapeut? Ja, det er litt målet òg, egentlig. Så jeg har jo lyst til det. Men jeg liker også å ha noe rutinebasert. For det er noe som jeg vet gir en inntekt også. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal navigere 100 % i artistlivet. Og hvordan kan jeg forvente å få inn en steady inntekt på det. Hvordan man gjør det, det syns jeg foreløpig virker ganske uto. Ektopisk. Men det kan være bare fordi jeg ikke har satt meg inn i hvordan man kan gjøre det. Jeg tror det er viktig å ha et realistisk blikk på det. Det som folk meldte i den undersøkelsen at det verste med å være artist eller musiker, var jo den usikkerheten. At du aldri helt vet når neste paycheck kommer og hvor stor den er. Nettopp. Det er jo sånn familie og venner og sånn. Nå må du begynne å renne inn litt penger, ikke sant. Men til nå så har jeg egentlig bare brukt pengene, på en måte. Det er ikke så mye penger foreløpig, på en måte. I hvert fall ikke når de bare har spilt fire lag i UK. Nei, nei, det er jo ingenting, liksom. Så jeg skjønner jo hvor penga ligger. Man må jo kanskje spille mer, for det første. Og så er det jo … Det er sikkert mange andre ting òg, men foreløpig så ser jeg at det blir jobb og …
00:26:48
Eller at det blir en slags kombinasjon, da. Ja, man må jo gjerne begynne der det er å få forunt og bare få rakettkarriere med millioninntekter fra år én. Stein på stein. Veien videre nå er vel kanskje som du sier, da, å få litt flere inntektskilder og få en sånn slags trygghet i en del greier. Og mange tenker jo at en god start der er f.eks. en platekontrakt, eller om du eier egne mastere, eller åssen man velger å løse det, men at du i hvert fall har en viss kontroll på de ulike inntektsstrømmene, 200 gram og så videre. Har du platekontrakt, eller? Nei, det har jeg ikke. Det har stått noen steder i mediene og sånn at jeg har med … Med Tommy, men det stemmer ikke. Så … jeg tror jo alt jeg har gjort … Jeg vet ikke hvordan det gjøres i andre sjangere og sånn, eller om det er vanlig praksis, men jeg føler at sånn kontraktprat og pengeprat blir ofte skjøvet litt bort i starten. For at man ikke skal liksom … Eller jeg vet ikke hvorfor folk gjør det, men kanskje for at det ikke skal gå på bekostning av noe. Noe kreativt, eller jeg vet ikke. At de vil fange en eller annen følelse i studioet eller noe. Men da har jeg fått inntrykk av at man bare forventer at ting deles 50-50, og så prater man om det helt til slutten av et prosjekt, som jo er litt rotete. Men ja, jeg har vel gjennom mine folk lært at jeg har lyst … Eller at det er lurt å eie ting selv. Så blir det jo å finne riktig splits og riktig med de som også har laget det. Altså produsenter og folk som har vært involvert. For du har spilt inn hos Tommy Tee? I bare førstealbumet. Førstealbumet var samarbeid med han. Han lagde beats da, eller?
00:28:51
Han hadde vel noen beats fra før som jeg fikk høre gjennom. En liten mappe, han har sikkert tusenvis. Jeg tror jeg hørte gjennom kanskje 30, kanskje, og valgte ut noen av de. Og så har vi pussa på det senere og jobba med det over en fem-seks ukers periode. Men da … Vi signerte jo ingenting da, og vi prata litt om det, men da var det jo … Da var det jo sånn, det var så kult å være der. Så da var det sånn, ja men vi gjør jo dette uansett, liksom. Jeg tror ikke det var noe ugunstig, men det var mer sånn … Og jeg har ikke tenkt på det, har ikke hatt som jeg sa tidligere, noen ambisjon med å tjene så innmari mye penger på det. Har lyst til å bare gjøre det og så se hvor ballen kan rulle, på en måte. Men tanken da var å dele det 50-50, eller at når prosjektet har spilt inn … Eller tjente inn kostnadene, så splitter vi 50-50, da. Så han tar jo alle kostnadene og studiotid og alt sammen, ikke sant. Og jeg har full forståelse for det, ting koster jo penger. Kan ikke bare komme opp i å gjøre ting gratis. Det er ingen som gjør ting gratis, liksom. Nei, man må ha rettferdig fordeling hvis folk skal yte sitt beste hele tiden. Jeg får bare slenge inn det, siden dette er Grammarts egen podkast, at det er lurt å ha avtaler og kontrakter og alt signert og på stell hele veien. Gjerne før … Før man går i studio, så man ikke ødelegger viben. Jeg skjønner jo at folk er redde for det, men jeg har jo noen fæle eksempler på folk som har gått i studio og spilt inn ting og vært uenige om splits og mener at de har en helt sånn vesentlig del av låta, så derfor skal de ha en mye høyere split enn resten av bandet f.eks. Så da kommer folk gjerne til oss og begynner å snakke om hvordan vi skal løse dette her. Så prøver vi å løse det i myndighet. Jeg tror jo mange lager musikk med kompiser og folk de kjenner. I hvert fall sånne unge nystartede artister og sånn. Og så mange som jeg har drevet med.
00:30:53
Og da har det liksom aldri vært noe snakk om penger. Vi har ikke gjort like mye, vi deler det bare. Så blir det på to eller tre eller fire eller whatever. Ja, det kan være noe nedside med det, tror jeg. Nedsiden kommer jo ofte når det er mye penger i prosjektet. Det er mange gode vennskap som ryker da, når først royalty-sjekken kommer. Og så er det bare: Å ja, det har gått skikkelig bra med oss. Så det er veldig lurt å ha på stell. Og nå driver jeg litt sånn skjødesløs, holdt jeg på å si, det var ikke det jeg mente, men skamløs markedsføring her. Men vi hjelper jo f.eks. medlemmene med å sette opp bandkontrakter og sånn. Disse tingene er helt tydelige. Og da står jo vi som en sånn ekstern nøytral tredjepart og hjelper dem, ikke sant, så da slipper de å krangle om ting som egentlig er ganske innlysende. Sånn sett, så har jeg lite oversikt over selv, men hva som er vanlig, Men jeg har en tanke om at jeg som artist skal ut, etter å ha gjort noe med en produsent, så skal jo jeg som artist ut og promotere dette til evig tid, omtrent. Selv om du har vært en stor del av kaka i å lage produktet, så er det mye jobb i etterkant som du er ferdig med, på en måte, og som du høster inntekter av at jeg gjør en jobb etterpå, på en måte. Og derfor mener jeg at … Eller er jeg av den oppfatninga at jeg har lyst til å eie mest mulig av det. Og heller inngå en kontrakt hvor man kjøper ut deler av produsenten på en måte. Ja, det tror jeg er en god strategi for mange. Hvor har du spilt inn neste skive av det igjen? Litt overalt. Vi har leid noen studioer, og så har vi spilt inn litt på noe soverom. Ja. Vi har hatt noen gjesterappere også, så det var litt … Hadde ikke lyst til å invitere de rap royalty til soverommet til Mikke.
00:32:55
Så da ble det å leie noen studioer. Fornuftig, kanskje. Vi har vært her faktisk. Og spilt inn hos Ole Funken, som vi nevnte i stad. 23.54. Ved siden av psykologkontoret. Ja. Kan jo være nyttig det. Har gått skikkelig skeis i studio. Men den skiva, jeg føler jo litt at du har etablert en sånn type personer rundt Unge Obi. Men det er jo også en persona som på en måte nå, nå er den etablert. Åssen ser du for deg, eller hvordan har du … Du kan kanskje søke å spoile noe, men har du utvikla den videre, eller har du følt deg litt fanga i personaen sånn som han er? Nei da, den er ikke … Jeg har ikke følt meg fanget av personaen fordi … Jeg har mange sider, så … Men det er gjeldende fortsatt. Tematikken er der, men den er mer subtil. Kanskje fremføres mer som en følelse av at her er det en ambivalent person som både kan være sår og nonsjalant og arrogant, på en måte. Så de som kjenner historien, de vil nok kunne høre det. Nye lyttere vet jeg ikke. Det er ikke sikkert, men det kan hende de vil se det nye prosjektet som en mer sånn … At det er flere sider av denne personen. La han være mangefasettert eller har … Det er nyanser her. Nylyttere vil jo sikkert uansett gå tilbake til første skive og sjekke andre skive også. Men det er nok ikke så tydelig. Det er det ikke. Er det noen radiohits på han, eller? Vet ikke. Tror ikke det. Jeg syns den Kenwood-låta di er en radiohit. Enig. Det kunne vært en radiohit. Men det blir lite sånne typer bangers. Nå nevnte jeg tidligere min største … det jeg lytter mest til av hiphop, og det blir kanskje mer den gata. Litt sånn alkymistaktig, ikke altfor mye trommer … Ja.
00:34:58
Når er neste spillejobb, som du begynte å glede deg til? Jeg har ikke booka noe. Må booke noe, da. Vi tenker jo … eller jeg vet ikke helt, men vi vil jo bruke … Kanskje traction fra i år eller høsten i år, og så med albumslipp og sånn også, bruke det som et salgsargument inn i nye gigs. Må jo promotere plata. Planen er i hvert fall å ha en eller annen slags release-konsert. Men planleggingen går litt sånn både og … Og ta permisjon fra jobben? Den andre jobben. Og privatlivet. Permisjon fra privatlivet, ja. Det sa jeg forrige dag til en kollega, at jeg er litt sliten av logistikken på hjemmebane. Jeg trenger sykemeldinger fra hjemmebane, så sa … Ja, det heter skilsmisse. Nei, det var ikke det jeg så for meg! Bare å bitte tenna sammen og jobbe på. Men du, jeg tenker vi kan begynne å runde av litt, men jeg har lyst til å si to ord om strikking. Har du strikka den genseren sjøl? Nei, den har farmor strikka til min far på 80-tallet, tror jeg. Men jeg strikker jeg også. Jeg syns bare det er så kult at du har dratt den strikkinga inn i den gangsterrappen. Det er veldig morsomt. Men jeg regner med at du strikker julegaver for harde livet nå? Jeg har ikke gjort det i år. Har du ikke det? Nei, jeg har ikke det. Det har blitt lite av det, faktisk. Det hender jeg hekler mest, da. Syns det er gøyere. Så jeg hekler litt på jobb, faktisk. Der har vi et prosjekt som er sånn lappeteppe. Som jeg hekler med pasientene. Så de hekler hver sin sånn liten rute, og jeg hekler de sammen. Og så blir det svært teppe. Er det sånn som sitter og hekler i møter, eller? Nei, jeg har fortsatt ikke hekla in public. Når jeg er hjemme med lysene skrudd av, og nei da. Jeg gjør ikke det i skjul, men det er blitt lite dette året her, faktisk.
00:37:00
Så jeg må skjerpe meg litt. Kult håndverk. Vi lærer strikking nå med sjuåringen. Så gøy. Moro. Jeg tror vi skal ønske alle sammen god jul. God jul, alle sammen. Tusen takk til deg for at du kom. Vi gleder oss veldig til å høre mer musikk. Når du har gitt ut på vinyl, kan du putte din egen skive inn i coveret. Ja, for det blir vinyl også. Det er en plate som egner seg for vinyl, tror jeg. Det skal sprake litt, og være litt vinylaktig. Da kan du ta ut på Olyse og sette. I det unge hobbycoveret ditt. Takk for at du kom, Andreas. Takk for meg! Hei, jeg heter Ivar Storm Persen og er styreleder i Gramart. Takk for at du hører på Artistpodden, og takk for at du er medlem hos oss. Om du ikke er medlem allerede, så gå til grammart.no og meld deg inn. Du får gratis juridisk rådgivning fra landets ledende miljø innen artistrelatert jus, ulykkesforsikring. Du får tilgang til noen helt latterlig billige instrument
– og reiseforsikringer og en hel masse andre medlemsfordeler. Og ikke minst så kan du søke om å bli med i artistfellesskapet. Alle næringsdrivende utøvere innen populærmusikken hører hjemme hos oss.