Helt siden utvalget som skal gjennomføre NOU-en om musikkfeltet ble oppnevnt i juni, har GramArt vært skeptiske til sammensetningen. Utvalget har manglet inngående kompetanse om pengestrømmene i den største næringen innen musikkfeltet – populærmusikken. Det manglet rett og slett representanter fra sjangeren som hadde innsikt i mer enn sin egen karriere. GramArt har tidligere uttalt at vi ikke betviler kompetansen til de artistene som tross alt sitter i utvalget, men vi har vært kritiske til at de kun tar med seg sine egne erfaringer inn i utredningenVi har ytret dette i flere mediesaker, blant annet i Ballade og i Vårt land , og ikke minst i direkte innspill til embedsverket. Det er derfor gledelig at når nå Mira Thiruchelvam måtte trekke seg, så ble hun erstattet med en som har noe av den manglende kompetansen.
– Viktig med organisasjonstilknytningen
– Vi i GramArt har arbeidet i kulissene, ringt og mailet, og er fornøyd med at Samsaya er tatt inn i utvalget. Hun er GramArt-medlem med god innsikt i artistlivet. Og det at hun gjennom sitt nestlederverv i NOPA har organisasjonserfaring og et bredere innblikk i feltet, er kanskje enda viktigere. Vi vil gi litt ekstra honnør til Ole Henrik Antonsen for å ha vært så synlig og uttalt som han har vært. Våre kollegaer i NOPA har stått på barrikadene i denne saken, og vi regner med at Samsaya får tilgang på alt det hun trenger fra forvaltningsorganisasjonene for å bidra til en NOU med faktisk verdi, sier daglig leder i GramArt, Marius Øvrebø-Engemoen.