For andre gang på rad skal norsk musikk løftes frem i en hel uke. Etablerte låtskrivere og artister vil anbefale norske kolleger, låter, album eller spillelister i sine egne kanaler. NRK vil også trekke frem norsk musikk, med en egen norskdag på radio.
– GramArt støtter #hørnorsk fordi vi ønsker å bidra til å øke norskandelen. Denne har vært synkende de siste årene, og dette er en trend som vi må jobbe sammen for å snu, sier kst. daglig leder i GramArt Marius Øvrebø-Engemoen.
Det er NOPA som er initiativtaker kampanjen, og GramArt er en av flere støttespillere.
Vil øke norskandelen
Bakgrunnen for kampanjen er en synkende norskandel, blant annet vist i BIs nye rapport om digitalisering av musikkbransjen. Hensikten med kampanjen er å ta grep og gi norsk musikk oppmerksomheten den fortjener.
I #hørnorsk-uka vil dette skje:
- NOPA slipper to veiledningsvideoer med temaene: «Annonsering på Instagram og Facebook» og «Hvordan presentere seg selv til Spotify og media»?
- Artister, låtskrivere og musikere vil anbefale sine kolleger i sosiale medier.
- Sjangerspesifikke spillelister vil bli frontet i ulike kanaler.
- Kor og korps over hele landet spiller konserter med kun norsk musikk.
- NRK vil ha en egen norskdag 29. mars, hvor de kun spiller norsk musikk på radio.
- Uka avsluttes med Spellemann 30. mars.
Hvordan kan du bidra?
- Anbefal kollegene dine, norsk musikk, i dine kanaler
- Delta på kursene våre eller se på videoene våre
- Del gjerne logoen til #hørnorsk
- Lag egne spillelister under merkelappen #hørnorsk
Les mer på hørnorsk.no