Æredetteskattepengaminegårtil? Debatt om NRKs rolle i Norges musikkliv

Det prioriteres hver eneste dag mellom musikk som er ny og gammel, mainstream og alternativt, mellom stort og smått – i NRK som i andre mediehus. Men vet bransjen og publikum for lite om deres prioriteringer? Hvilken forpliktelse har eventuelt NRK til å være en «promoarena» for usikre nykommere og de neste store artistene – som kanskje senere vil figurere på Nobels fredspriskonsert eller i Stjernekamp?

ÆREDETTASKATTEPENGAMINEGÅRTIL? Hva er det som er så stort ved at en av Norges største artister klarer å fylle Royal Albert Hall med en kapasitet på 5,272 pers. (ca. 2/3 av Oslo Spektrum). Altså, at en coverversjon av en Elton John-låt kunne skape furore i 1975 kan jeg fint leve med, men nå må snart noen si nok. Nå går det et halvtimes program på NRK, og jeg vet ikke hvor mange sider det er skrevet opp og ned om denne firmaeventen av en konsert, men nå er jeg lei. Surt synger han óg. – Christer Falck via egen Facebook-profil 24.8.2016.

Reaksjonene lot ikke vente på seg etter Christer Falcks facebook-innlegg 24. august i år. Det var både støtte og harme. Avisene hang seg på med analyser og forklaringer. Men kom vi egentlig til bunns i hva Falck satte fingeren på? For det var selvsagt ikke Åges kvaliteter eller hans fortjente plass på skjermen dette dreide seg om.

Det prioriteres hver eneste dag mellom musikk som er ny og gammel, mainstream og alternativt, mellom stort og smått – i NRK som i andre mediehus. Men vet bransjen og publikum for lite om deres prioriteringer? Hvilken forpliktelse har eventuelt NRK til å være en «promoarena» for usikre nykommere og de neste store artistene – som kanskje senere vil figurere på Nobels fredspriskonsert eller i Stjernekamp? Skal NRK bare ”bruke” musikken som ørevennlig radiofyll og melodiøs TV-pynt når de selv har behov for det? Og hvem setter kriteriene for dette i den nye mediehverdagen?

Mange spørsmål reises etter Christer Falck sitt sleivartikulerte innlegg som skapte en liten storm i medievannglasset. Debatten bør likevel være mye bredere enn som så. Og håpet er at det kommer konstruktive prosesser ut av dette – på sikt.

Popsenteret og GramArt inviterer til debatt om temaet og panelet vil bestå av:

Arne Helsingen (NRK TV-sjef)
Knut Henrik Ytre-Arne (NRKs musikksjef)
Christer Falck (Forlegger, musikkbransjemann)
Lena Midtveit (Sony Music)
Geir Rakvaag (Journalist, Dagsavisen)
Unni Wilhelmsen (artist/opphavsperson)
Silje Halstensen (artist/opphavsperson)
Moderator: Malin Kulseth

Debatten innledes med en kavalkade av NRKs musikkprogrammer på TV fra 1960 til i dag, presentert av Popsenteret ved Paal Ritter Schjerven. Paneldeltakerne vil holde en kort presentasjon av arbeidet de gjør i forbindelse med norsk musikk på radio, TV og nett.

Praktisk info
Tid: Tirsdag 27. september kl 18-20
Sted: Popsenteret, Trondheimsvn. 2 (bygg T), 0560 Oslo

Arrangementet er åpent for alle og det er gratis inngang. Påmelding er ikke nødvendig, men du kan gjerne melde deg på via Facebook. Velkommen!